Dieta samuraja – podstawowe zalecenia

Osoby szukające nowego pomysłu na rozpoczęcie zdrowej diety mogą natknąć się w internecie na wiele różnych odmian diet. Jedną z nich jest coraz popularniejsza dieta samuraja, która została stworzona na podstawie sposobu odżywiania japońskich wojowników (żyjących oczywiście wiele wieków temu). Przyjrzyjmy się więc podstawowym zasadom diety samuraja. Jak rozpocząć dietę? Kto może z niej skorzystać, a kto powinien wybrać inną dietę? Jakie są jej podstawowe zasady?

Dieta samuraja – podstawowe zalecenia przy przejściu na diecie

Dieta samuraja to dieta, której jadłospis bazuje na naturalnych produktach: warzywach, owocach, jajach, dobrej jakości mięsie i rybach, oliwie z oliwek i bezglutenowych zbożach. Twórcy diety stworzyli ją przede wszystkim dla osób aktywnych fizycznie i intensywnie trenujących. Po dokonaniu pewnych modyfikacji dieta samuraja może być również dostosowana do potrzeb osób mniej aktywnych fizycznie. Kaloryczność diety samuraja oraz rozkład makroskładników zawartych we wszystkich posiłkach powinien być dostosowany indywidualnie. Przy ustalaniu zawartości kalorycznej bierze się pod uwagę parametry fizyczne, wiek, aktywność w ciągu dnia, a czasem również porę roku. Po określeniu swojego zapotrzebowania kalorycznego możemy zapoznać się z ofertą, którą przygotował catering dietetyczny Łódź. Wśród kompleksowych diet pudełkowych znajdziemy również dietę samuraja.

Odchudzanie, a bilans kaloryczny

Odchudzanie, a bilans kaloryczny

Podstawowym elementem decydującym o tym, czy schudniemy, jest bilans kaloryczny. Oczywiście, poza bilansem kalorycznym istotne jest także źródło kalorii, aktywność fizyczna i wiele innych czynników. Jednakże nie ulega wątpliwości, że do schudnięcia konieczne jest wytworzenie ujemnego bilansu kalorycznego. Na całodzienny wydatek energetyczny, czyli tzw. całkowitą dzienną przemianę materii – CPM, składają się takie zmienne jak: szeroko pojęta aktywność fizyczna (zaliczamy do niej nie tylko zaplanowane treningi, ale również praktycznie każdy ruch – wyjście do sklepu, spacer czy zabawa z dzieckiem) oraz podstawowa przemiana materii – PPM (określają ją wiek, płeć, masa ciała i szybkość metabolizmu). Aby mieć pewność, że jesteśmy na ujemny bilansie kalorycznym, możemy skorzystać z takiego rozwiązania jak zdrowa dieta pudełkowa.

Podstawowe zasady diety – jakie produkty możemy jeść na diecie samuraja?

Nate Miyaki zaleca maksymalne ograniczenie produktów przetworzonych. Jeżeli przyjrzymy się samej strukturze diety, możemy odnieść wrażenie, że bardzo przypomina dietę paleo. Osoby stosujące dietę samuraja, podobnie jak na diecie paleo, powinny zrezygnować ze spożywania cukru, olei roślinnych (poza oliwą z oliwek) i tłuszczy trans. Dieta samuraja odrzuca również gluten i nabiał oraz wiele pokarmów bogatych w lektyny i kwas fitowy, jak np. rośliny strączkowe. Nie oznacza to jednak, że przechodząc na dietę, będziemy głodować. Według zasad diety możemy spożywać następujące produkty: bulwy – ziemniaki, bataty, prawie wszystkie owoce, ryż – biały i basmati, ale nie ciemny (brązowy), kasza jaglana, mięso, warzywa, ryby oraz pseudozboża – szałwia hiszpańska (chia), szarłat (amarantus), komosa ryżowa (quinoa), gryka i kasza gryczana.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here